Højskoleformiddage - Give

Onsdag 2/10
Ditte Kolbæk
Mod og mandshjerte
Foredraget besvarer spørgsmål som: Hvem var C.H. Jørgensen? Hvad drev ham med på Ala­ba­ma­eks­pe­di­tio­nen? Hvordan blev de reddet? Hvordan kom over 7000 sønderjyske krigsfanger hjem efter Første Verdenskrig? Hvordan engagerede han sig i Krigsin­va­li­de­sko­len? Hvordan kom gæsterne til Gen­for­e­nings­fest­lig­he­der­ne frem og hvor kunne de overnatte? Hvordan skaffede man kongens hvide hest, og var den hvid? Hvor skulle Danmarks første fredsbevarende styrke sendes hen og hvorfor? Hvad er Landeværnet? Hvordan adskilte Landstormen sig fra Fodfolket, som hæren hed på den tid? Hvordan ledede han bataljonen i Fredericia, som ikke en gang havde en kaserne i slutningen af 1920’erne?


Onsdag 9/10
Asbjørn S Bruhn
Når frosten bider
Stjernevrimlen tændes på him­mel­hvæl­vin­gen, natten og kulden kommer med nådesløs styrke. Kulden mærkes helt ind til rygmarven.
Frosten bider og den sætter spor, og det er sporene jeg følger. Sporene efter polarforskerne, pelsjægerne, slædekuskene, guldgraverne og eventyrene. Sporene har ført mig og mine ski til alle landene nord for polarcirklen. Med spændt træ og en meter sne under fodsålerne og ryggen vendt mod syd, kæmper jeg mig frem på Iditarod sporet, til bjergene, til tundraen, til Yukonfloden og helt ud til Beringshavet på kanten af verden. Sporet følger den gamle guldgraverrute fra Anchorage til Nome og giver genlyd fra hård­t­ar­bej­den­de hundespand og deres hårdt prøvede slædekuske. Alaskas natur ridser stilheden ind i min knoglemarv. Jeg står stille på tundraen og lytter. Ørerne fanger mine hjerteslag - dunk, dunk, dunk. Jeg lytter igen - helt stille. Den eneste lyd er blodet, der suser i mine øregange. Mit eneste selskab er stjernevrimlen, der blinker optimistisk ned til mig. Sådan står jeg alene, uden en lyd.
Fuld af taknemlighed. Taknemlig og iskold.


Onsdag 23/10
Bitten Holmsgaard
Op­da­gel­ses­rej­ser
Livet er fyldt med op­da­gel­ses­rej­ser, ikke kun de store som Columbus' opdagelse af Amerika eller Marco Polos rejse til Kina. Selv i vores almindelige liv kan små indsats bringe eventyr. Tag med Bitten Holmsgaard på en underholdende tur, følg de store op­da­gel­ses­rej­sen­de og de mindre kendte. Deling af hendes egne eventyr bringer ny indsigt, inspiration og oplevelseslyst ind i din hverdag.

Onsdag 30/10
Anja Kjølby
Tove Jansson bil­led­hug­ge­rens datter, Mumi-mor, kunstner og forfatter
Tove Jansson (1914-2001) er nok bedst kendt for at være ophavskvinden til de berømte børnebøger om livet i Mumidalen. Men Tove, der voksede op i et kunstnerhjem i Helsinki, var et kreativt talent og drømte mest om at bliver kunstmaler. Vi dykker ned i Janssons liv, hendes kunstneriske virke samt hendes fantastiske forfatterskab.


Onsdag 6/11
Lena Bjørn
Løgnhistorier fra mit liv
I kender det godt – vi lyver altid lidt, smører lidt tykt på, når vi fortæller om noget vi har oplevet. Nå ikke? I lyver aldrig?
Det gør jeg – altså lyver. Jeg har til gengæld besluttet, at enten taler jeg sandt – eller også lyver jeg så stærkt som en hest kan rende.
I ”Løgnehistorier fra mit liv” fortæller jeg 6-8 historier fra mit liv. Halvdelen af historierne er sande og halvdelen er løgn. Det er så op til jer, kære publikum, at gætte, hvad der er hvad.
Og det er ikke helt enkelt. Jeg fortæller historier fra mine ophold i fjerne lande, som Uganda, Afghanistan og fra en kongelig arbejdsplads. Det, der lyder helt tilforladeligt, kan godt være løgn, ligesom det, der lyder langt ude, godt kan være sandt.

Onsdag 13/11
Ruth Østergaard Poulsen
Tør du danse med døden et par timer?
Ruth har været sygehuspræst på Aalborg Uni­ver­si­tets­ho­spi­tal i 20
år og har der haft utallige samtaler med døende og deres pårørende. Derfor ved hun en del om, hvad der typisk er på færde af tanker, følelser og eksistentielle overvejelser når livet nærmer sig sin afslutning. Foredraget vil komme omkring hvordan vi bliver bedre til at tale sammen om døden og forholde os til det, at vi skal dø. Foredraget er tænkt som oplæg til debat.


Onsdag 20/11
Allan Spangsberg
Slavenation Danmark
I generationer var Danmark koloni og slavemagt, og under den såkaldte florissante handelsperiode tjente Danmark store penge på kolonihandlen, og på handel med mennesker fanget i Afrika. Men hvorfor kom Danmark til Vestindien, og Guldkysten, og hvorfor blev de der? Hvordan var livet for de danske kolonister, og hvordan foregik det daglige liv i kolonierne? Hvordan kunne man leve med at være slavehandler og slaveejere, og med tvang fører over 100,000 mennesker til en ny verdensdel, blot for under pisken og et terrorregime udnytte dem som arbejdskraft? Måske var man ikke så bekymret for folkekirken støttede faktisk slavehandlen, og så foregik det endda også i Indien! På de vestindiske øer er der en fortælling om at Danmark var en af de mest grusomme slavenationer, imens at vi herhjemme vel enten tror at vi ikke var så slemme, vi var jo de første til at forbyde slavehandlen, eller ansvaret negligeres! I dag sælges Dansk Vestindien som en pa­ra­dis­desti­na­tion for danske turister, men hvad er egentlig den danske arv, og hvad betyder det for befolkningen at vi solgte dem til USA uden at spørge dem i 1917?


Onsdag 27/11
Emil Møller Christensen: Forældre og ef­ter­krigs­fil­mens ”power couple”
Det er sjældent, at et ægtepar bliver filmskabere sammen. Men Astrid og Bjarne Henning-Jensen er en undtagelse. De kommer til Nordisk Film under Besættelsen og markerer sig hurtigt som nogle nytænkende og banebrydende fil­min­struk­tø­rer. Med baggrund i do­ku­men­tar­fil­men formår de at føre en helt ny og mere realistisk tone ind i dansk spillefilm – en tone, der både er med til at pro­fes­sio­na­li­se­re filmsproget og som sætter dansk film på det internationale landkort. Det sker ikke mindst med Astrid og Bjarne Henning-Jensens filmatisering af Martin Andersen Nexøs Ditte Menneskebarn – et filmværk, der siden er blevet legendarisk. Det er samtidig historien om to unge ildsjæle, som har en stærk social ret­fær­dig­heds­sans. Dette sociale engagement ses klart i deres film, hvor udsatte menneskers liv og skæbne ofte sættes i fokus. Foredraget er ikke mindst en fortælling om at være skabende filmkunstner i en tid, der påvirkes af Be­sæt­tel­ses­ti­den og dets ufred. Det er fortællingen om en tid, hvor det at være kvinde i filmbranchen er en sjældenhed, men hvor Astrid Henning-Jensen med stort gåpåmod, idérigdom og stærk film­for­nem­mel­se arbejder sig frem i geledderne og viser sit værd som en klog og kyndig filmfortæller.

Kursusdetaljer

HUSET i Give, Rådhusbakken 9, 7323 Give
Onsdag, 10:00 - 12:00
24 lektioner, 8 mødegange
Onsdag 2. oktober, 2024
Hold nr.: 9124211000

850 kr./person

45 ledige pladserTilmeld kursus

Underviser

Susanne Kjær

850 kr./person

Tilmeld kursus