Pilates

Pilates

Opdag glæden ved motion i hverdagen med effektiv styrketræning og strækøvelser, som koordineres med vejrtrækningen. Se hold i pilates her.

Område

Underkategorier

Online

Kursusdage

Afdelinger

Find et hold til pilates nær dig

Vil du gerne lære pilates og få en stærk og smidig krop? Den populære træningsform er blevet mere og mere udbredt verden over. Hos AOF kan du dyrke pilates, hvor vi tilbyder hold i hele Danmark. Pilates blev udviklet af tyskeren Joseph Hubertus Pilates, og det er en fysisk metode til at kontrollere især rygmusklerne til at opnå øget kropsbevidsthed og støtte rygraden, der skaber bedre balance og kropsholdning.

Hvad er pilates?

Klassisk pilates træner musklerne på en skånsom måde, og det kan afhjælpe smerter i krop og led. Træningen er for alle, og til øvelserne bruger man en bestemt teknik til i samarbejde med vejrtrækningen af kontrollere bevægelse af musklerne især i ryggen. Træningsformen afhjælper spændinger i skuldre og nakke, og hele kroppen bliver trænet igennem med muskelopbygning og stræk.

Træningen kan eksempelvis hjælpe med:

  • Kontrol og bevidst arbejde med muskler
  • Øve balancen
  • Styrke og smidighed
  • Styrke af ryg-og mavemuskler
  • Effektiv smertelindring af rygsmerter
  • Korrekt og bevidst vejrtrækning
  • Bedre kropsholdning

Få mere motion i din hverdag

Hos AOF tilbyder vi holdtræning med pilates i hele Danmark. Der er mange valgmuligheder med forskelligt fokus. Nogle træner mere kondition, hvor andre fokuserer mere på udstræk og øvelser med vejrtrækning. Så med pilates kan du både træne blidt eller hårdt alt efter dit niveau og kropslige udfordringer. Pilates bruges også ofte til et supplement til fysioterapi og som genoptræning.

Pilates er særligt godt til ryg-og nakkeproblematikker, og til træningen er der fokus på ryggens styrke og evne til at tilpasse sig. Det har stor betydning for bækkenet, mavemusklerne og nakken, når rygsøjlen er stabil, stærk og smidig.

 

Prøv et hold i pilates hos AOF

AOF tilbyder hold i pilates

 

Hér er et udpluk af pilateshold hos AOF:

  • Fysiopilates (hensynstagende)
  • Pilates efter fødslen
  • YogaPilates
  • Pilates 60+
  • Pilates for gravide
  • Pilates for mænd
  • Mindfullness og pilates

Hvordan træner vi til pilates?

I fællesskab med andre kan du træne og styrke din krop. Instruktøren vil grundigt hjælpe og forklare ved at vise øvelserne. Du vil styrke overkroppen, bækkenbunden, armene og benene ofte på måtter på gulvet eller med hjælp fra forskellige redskaber. Pilates arbejder ud fra seks koncepter.

  • Koncentration: Gentagelser af høj kvalitet er vigtig
  • Kontrol: Kontrol af alle dine bevægelser
  • Centrering: Vigtigt med en 'neutral' rygsøjle
  • Præcision
  • Flydende bevægelsesmønstre
  • Vejrtrækning

Et eksempel på en øvelse er en 'Thigh Stretch'. Her skal man sidde på knæ og underben med en hoftebreddes afstand. Så skal man holde overkroppen rank og lige som en planke. Man skal derefter læne sig langsomt tilbage, men armene skal roteres bagud, så håndfladerne peger fremad. Hold stillingen, træk vejret. Det er godt for hele kroppen.

Den slags træning kræver lidt udholdenhed, men der vil altid være mulighed for en pause alt efter din bevægelighed. En øvelse skal helst gentages 5-8 gange. Det vigtigste er, at man trækker navlen ind mod rygsøjlen og op mod brystkassen.

I nogle øvelser bruger vi udstyr som eksempelvis en Pilates ring (magic circle). Men oftest kan du nøjes med en måtte på gulvet, hvor underviseren instruerer dig i at bruge din egen kropsvægt til at opbygge muskler på en skånsom måde. Pilates justerer balancen mellem forskellige muskelgrupper og fjerner generende spændinger. Det kan have en afstressende effekt på krop og sjæl.

Motion og bevægelse med AOF

Hos AOF har vi mange forskellige motionshold for både begyndere og øvede. Udover Pilates har vi eksempelvis hold med fitness eller yoga. De seneste årtiers forskning har vist, at motion er rigtig godt for både dit fysiske helbred og dit mentale helbred. Øvelserne kan forebygge en lang række sygdomme eksempelvis hjertekarsygdomme, Type 2-diabetes, forhøjet blodtryk, og knogleskørhed. Fysisk aktivitet kan også forbedre kognitionen og forebygge depression.

Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen min. 30 minutters fysisk aktivitet med moderat til høj intensitet hver dag. Hos AOF kan du gå på hold, hvor du får pulsen op i fællesskab med andre.

 

 

Prøv motionsformer som Qi Gong i aftenskolen hos AOF

Zumbahold hos AOF

 

Eksempler på træningshold, vi tilbyder:

  • Yoga
  • Bevægelse i varmt vand
  • Puls og styrke
  • Motion for stressramte kvinder
  • Zumba for alle
  • Yoga for mænd

Er du klar til at tilmelde dig et motionshold hos AOF? Så kan du nemt tilmelde dig ved at søge på den motionsform, du foretrækker, læse under de forskellige kurser og finde det rette kursus til dig i vores oversigt over motionshold.

Find et motionshold hér.

Pilates for alle

Er du nysgerrig på at begynde at træne din krop med pilates? Hos AOF har vi hold i hele Danmark, både til morgenmennesket og også til dem, der foretrækker det om eftermiddagen/aftenen.

Du kan finde de specifikke hold og læse om de forskellige træningsmetoder under kursusbeskrivelserne. Hér kan du også tilmelde dig hos din lokale afdeling. Om du er nybegynder eller øvet, så kan pilates hjælpe dig med følelsen af at få en ny krop gennem stræk og muskelopbygning.

Hér kan du finde pilates nær dig.

Brug for hjælp?

Hvis du har yderligere spørgsmål eller har brug for hjælp til tilmelding til vores kurser, så er du velkommen til at kontakte din lokale afdeling.

Find din lokale afdeling hér.